Tips voor een succesvolle bedrijfsverhuizing
18 mei 2023
Door Woonhome
Een bedrijfsverhuizing is een impactvolle operatie. Nu is een verhuizing dat altijd al, maar bij de verhuizing van een bedrijf komt nog meer kijken. Dit omdat de omvang van de verhuizing vaak veel groter is, er is veel meer inboedel en meubilair te verhuizen, maar er komt ook een financieel aspect bij kijken. Je wilt dat het werk door kan blijven gaan tijden de verhuizing en je klanten er geen hinder van ondervinden. Om dit zoveel mogelijk te beperken, of het liefst zelfs te voorkomen, lees je hier enkele essentiële tips die je kan doornemen voordat je aan een bedrijfsverhuizing begint.
Neem een gespecialiseerde bedrijfsverhuizer in de arm om je bedrijf te verhuizen
Is de verhuizing een gevolg van succesvolle zaken? Dan is je bedrijf verhuizen ook een moment om naar uit te kijken: je hebt immers je nieuwe pand strategisch gekozen, zodat je nog verder door kunt groeien. Maar ook in dat geval blijft het verhuizen van je bedrijf een grote operatie. Het is dan ook zeker aan te raden om een verhuizer voor bedrijfsverhuizingen in de arm te nemen.
Gespecialiseerde verhuisbedrijven hebben het proces tot in de puntjes aangescherpt, waardoor je zo efficiënt en snel mogelijk kunt verhuizen. Je kunt hierdoor de ‘schade’ of de nadelen voor je klanten tot een minimum beperken. Flexibele verhuizers kunnen zelfs in het weekend of de avond verhuizen, zodat je werknemers in principe gewoon door kunnen werken.
Voorbereidingen die je zelf kan treffen bij een bedrijfsverhuizing
Naast het inhuren van een professionele verhuizer zijn er ook een hoop zaken die je zelf kunt doen om de verhuizing soepel te laten verlopen. Naast het gebruik van een checklist, kun je denken aan het volgende:
Vraag medewerkers persoonlijke werkplekken en spullen op te ruimen
Verhuisbedrijven zijn niet gratis en daarom wil je ze graag inzetten voor de klus waarvoor je ze betaalt. En dat is verhuizen. Je wilt voorkomen dat de verhuizers zich bezig gaan houden met het ontruimen van werkplekken in plaats van het daadwerkelijk verhuizen van de inboedel. Daarom kun je al je medewerkers vragen om hun persoonlijke spullen zelf mee te nemen. Of dit nu van een eigen werkplek, of een gedeelde werkplek is. Alleen zo kunnen de verhuizers hun werk efficiënt uitvoeren.
Zelf dozen inpakken zodat de verhuizers efficiënter kunnen werken
Hetzelfde geldt voor het inpakken van dozen: doe dit bij voorkeur zelf. Niet alleen weet je dan waar alles in zit, waardoor je het makkelijk weer terug kunt vinden, je zorgt er ook voor dat verhuizers sneller kunnen verhuizen.
Markeer de dozen zodat je weet wat er in de verhuisdozen zit
Tijdens de verhuizing is het handig te werken met een markeersysteem. Nummer de dozen, zoals je ook de locaties op het nieuwe kantoor of het nieuwe pand markeert. Zo weten de verhuizers precies waar ze de dozen neer moeten zetten bij aankomst op de nieuwe locatie.
Verkoop onnodige spullen
Het is niet ondenkbaar dat je in de loop van de jaren een hoop inboedel en andere spullen in je kantoor hebt verzameld. Een verhuizing is altijd een goed moment om te inventariseren welke spullen wél en níet (meer) nodig zijn. Schift dus je inboedel voor de verhuizing, zodat je geen onnodige spullen laat meeverhuizen. Niet alleen scheelt dit de verhuizers moeite, maar het zorgt ook voor een net en opgeruimd nieuw kantoor.
Een verhuisbedrijf neemt alle zorgen uit handen op de verhuisdag
Maak je gebruik van de diensten van een verhuisbedrijf, dan is dit waarschijnlijk de makkelijkste fase. Een goed verhuisbedrijf neemt namelijk alle zorgen uit handen op deze dag. Helemaal als je de zojuist genoemde voorbereidingen hebt getroffen, kan de verhuizing snel verlopen. Zo kan jij je op de verhuisdag zelf gewoon blijven inzetten voor je klanten en je collega’s, zodat het bijna ‘just another day at the office’ is.
De nazorg bij het personeel na een bedrijfsverhuizing
De verhuizing heeft niet alleen grote impact op jou als eigenaar. Ook voor je werknemers is de verhuizing impactvol. Misschien moeten een aantal collega’s nu wel verder reizen om naar werk te komen of moeten ze even wennen op de nieuwe locatie. Het is daarom belangrijk om na de verhuizing bij je medewerkers te peilen wat ze van de verhuizing vonden en om te vragen hoe het nu gaat. Wellicht is dit een goed moment voor een medewerker tevredenheidsonderzoek.
Bij de nazorg hoort ook de evaluatie met de verhuizer. Zo weet je van beide kanten of er nog punten openstaan, of dat de verhuizing afgerond kan worden.
Conclusie
Voor een efficiënte, soepele verhuizing is het belangrijk te besluiten of je wel of niet gebruik maakt van de diensten van een verhuisbedrijf. Vanuit efficiëntie perspectief is dit zeker aan te raden. Om de verhuizing nog efficiënter te laten verlopen, kun je zelf maatregelen treffen als: werkplekken opruimen, dozen inpakken en spullen verkopen die je niet nodig hebt. Na afloop van de verhuizing is het belangrijk in het kader van nazorg bij je collega’s te peilen hoe zij in de wedstrijd staan. Dit kan bijvoorbeeld door een medewerker tevredenheidsonderzoek te doen. De evaluatie met het verhuisbedrijf rondt de verhuizing vervolgens volledig af, zodat je je weer full-focus op je bedrijf kunt richten