Als je een winkel gaat inrichten, komt daar natuurlijk wel het een en ander bij kijken. Je wilt dat je zaak er netjes, overzichtelijk en sfeervol uitziet. Hier heb je de juiste winkelinrichting bij nodig. We zetten onze tips graag voor je op een rijtje: hier moet je allemaal aan denken.
Tentoonstellen van je producten
Het belangrijkste doel van je winkel? Het verkopen van je producten! Daarom is het zo belangrijk om je producten op de juiste manier tentoon te stellen. Met kwalitatieve winkelstellingen zorg je ervoor dat je alles goed kunt uitstallen. Mooie stellingen maken dat je winkel er logisch en overzichtelijk uitziet, zeker als je de producten met een doordacht plan in je stellingen plaatst. Ook de plek van de stellingen telt mee: waar moet de stelling bijvoorbeeld staan ten opzichte van de balie? Hoe kun je je assortiment het best verdelen? Denk verder na over de precieze uitstraling van de stelling zelf: ga voor de materiaalsoort die het best bij jouw winkel past. Zo zorgen houten stellingen voor een sfeervolle aankleding van de winkel. Metaal is ook een goede optie, tevens voor producten die zwaarder zijn in gewicht.
De juiste aankleding bij de balie
Het centrale punt in je winkel is de balie. Een goede aankleding van de bali is dan ook relevant. Dat begint bij de balie zelf: zorg dat deze ruim genoeg is en een praktische indeling heeft. Denk na over het juiste kassasysteem. Ga daarbij ook mee met de tijd: steeds meer bedrijven kiezen voor de veiligheid van een pin only-systeem. Wie weet is dat ook iets voor jouw bedrijf. Verder heb je allerlei praktische spullen nodig bij je balie. Vergeet de draagtassen niet, die je klanten kunnen kopen om hun spullen mee te nemen. Daarnaast heb je onder andere een prijstang of labels nodig, stevige plakband, een schaar, voldoende pennen en geschenkfolie. Het gaat om een verzameling van verschillende kleine producten die je niet wilt overslaan.
Looproutes door je winkel
De looproutes door je winkel zijn ook erg belangrijk. Ruime en overzichtelijke paden zijn gewenst. Pas op dat je klanten nergens achter kunnen blijven haken als ze door je winkel lopen. Mogelijk wil je je zaak ook rolstoelvriendelijk maken, waar nog wat meer ruimte voor nodig is. Het is ook verstandig om een strategie uit te werken achter de looproutes. Dit kan bevorderlijk zijn voor de verkoop. Zorg dat je klanten meteen worden geprikkeld als ze binnenkomen: zet bijvoorbeeld je nieuwste assortiment vooraan. Of doe dit juist met producten die in de uitverkoop zijn. Het is zaak om klantgedrag te leren kennen en hierop in te spelen – zo vergroot je het succes van jouw winkel!