In een eerder artikel kwamen al wat handige tips en tricks voorbij aangaande het inrichten van je thuiskantoor. Daar komt namelijk meer bij kijken dan je op het eerste gezicht verwacht. In dit artikel volgen daarom een aantal absolute must-haves die onmisbaar zijn in een professioneel thuiskantoor. Om te beginnen de basisuitrusting. Een aantal kantoormeubelen mogen namelijk beslist niet ontbreken.
Een bureau en bureaustoel liggen uiteraard voor de hand. Maar daar is je hagelnieuwe werkruimte nog geenszins mee af. En voor wie zijn of haar portemonnee ook graag een plezier doet: kies voor een reeds gebruikt kantoormeubel. Win-win voor jou, je budget én het milieu.
1. Een gastvrij ontvangst mét garderobe
Ook als je een thuiskantoor hebt, is het fijn om gasten te ontvangen. Maar dan wel graag in een ruimte die professionaliteit ademt. Een geschikte garderobe mag daarbij zeker niet ontbreken. Heb je voldoende ruimte in je kantoor? Dan is een garderobe-rek aan te raden. Anderzijds is een wand-garderobe ook een prima optie, zeker bij wat kleinere ruimtes.
2. Inspireer met een presentatiebord
Is presentaties geven niet jouw ding? Je bent niet de enige. Toch mag een presentatiebord eigenlijk niet ontbreken in je thuiskantoor. Het is namelijk superhandig om bij de hand te hebben. Met een whiteboard of prikbord maak je in no time een handig overzicht van je to-do’s of je dagindeling. Zie het als een inspiratiebord die jou motiveert, ook als je je dag even niet hebt.
3. Organiseer je papierwerk en mappen
Je ontkomt met kantoorwerk niet aan papierwerk, mappen en dossiers. Dat hoort er nu eenmaal bij. Wist je echter dat een schone, georganiseerde werkplek je productiviteit een boost geeft? Des te belangrijker dus om de boel goed georganiseerd en opgeruimd te houden. Met een archief- of dossierkast kom je dan al een heel eind.
Gelukkig zijn er ook voor de kleinere kantoorruimtes compacte archiefkasten verkrijgbaar. Zo blijft de ruimte die het inneemt tot een minimum beperkt.
4. Kabelmanagement: dé oplossing voor je kabels
Iedereen kent het wel, kabels en draden die als een wirwar door je huis of kantoor lopen. De hamvraag is dan ook: hoe houd je je kabels netjes en georganiseerd? Het antwoord hierop is even simpel als doeltreffend: door de kabels vakkundig weg te werken met kabelgoten, kabelgrips of kabelslangen. Hierdoor oogt de werkruimte meteen een stuk strakker en opgeruimder.
5. Creëer een huiselijke sfeer met een vloerkleed
Buiten alle praktische zaken om is het ook wel zo fijn als je thuiskantoor sfeer ademt. Vergeet dus vooral ook niet sfeer verhogende accessoires buiten de benodigde kantoormeubels in te plaatsen. Denk hierbij aan planten, foto’s of een mooi kunstwerk aan de muur. De grootste sfeermaker is echter een groot vloerkleed. Een levensgroot vloerkleed of -tapijt brengt een flinke dosis huiselijkheid en warmte in je zakelijke ruimte. Bovendien dempt een kleed het geluid en laat het de ruimte minder hol klinken. Betere akoestiek dus en instant sfeer. Laat de werkdag maar beginnen!