Een plek waar je in alle rust werkt, nieuwe plannen maakt en klanten ontvangt: een kantoor aan huis is voor veel ondernemers het bruisende hart van hun bedrijf. Maar hoe zorg je er nou voor dat deze ruimte, ondanks de thuisomgeving, professionaliteit uitstraalt? Lees hier 3 tips voor het inrichten van een professioneel kantoor aan huis.
Zorg voor een professionele indruk
Je kantoor aan huis: deze werkruimte is de basis als je ervoor kiest om een zaak aan huis te beginnen. Zeker als je met jouw business ook klanten gaat ontvangen. Dan is het van groot belang om goed over de inrichting van deze ruimte na te denken. Bij Officetopper vind je alles wat je nodig hebt voor het inrichten van een professioneel kantoor aan huis. Bouw je jouw schuur, garage of tuinhuis om tot kantoor? Of heb je deze extra ruimte niet – en richt je één van de extra kamers in je huis in als werk- en ontvangstruimte? Hoe dan ook: een professionele (eerste) indruk is belangrijk voor iedere samenwerking. Om hiervoor te zorgen, houd je bij de inrichting – en natuurlijk ook daarna – rekening met een aantal aspecten.
1. De juiste kantoormeubelen kiezen
Zowel jij als je bezoek horen goed te zitten. Jij als je werkt, maar ook als je vergadert of overlegt met de klant. Je kantoor aan huis is dus niet compleet zonder een goede selectie aan kantoormeubelen. Een goed bureau en een fijne bureaustoel zijn daarvoor de basis. De bureaustoelen van Officetopper zijn stuk voor stuk instelbaar naar jouw wensen, waardoor je dus altijd lekker zit. Heb je een ruim kantoor aan huis? Dan is het inrichten van een aparte zithoek ideaal voor het ontvangen van je klanten. Een mooie vergadertafel met comfortabele, stijlvolle stoelen zijn hiervoor perfect. Minder ruimte? Plaats dan een aantal stoelen bij je bureau. Ideaal voor multitasken, want zo noteer je direct alle noodzakelijke notities op je werkplek.
3. Een opgeruimd kantoor voor een professionele uitstraling
Een opgeruimd kantoor verhoogt de productiviteit tijdens jouw werkdag én zorgt voor rust in je hoofd. Je werkt efficienter wanneer notities, belangrijke administratie of to-do’s altijd opdezelfde plek zijn terug te vinden. Een opgeruimde omgeving zorgt voor minder stress en een betere concentratie. Opruimen, dus. Dat komt ook nog eens een stuk professioneler over op de klanten die bij je langskomen. Een goede kast of ladenblok bij je werkplek kan hierbij al goed helpen. Heb je niet heel veel ruimte voor een kast? Dan is een roldeurkast of schuifdeurkast ideaal. Bij deze kasten hoef je immers geen rekening te houden met extra ruimte voor de openslaande deuren, en dat scheelt een hoop. Je kunt kiezen voor de ‘standaard’ stalen kantoorkasten, maar ook voor de meer huiselijke kasten met houten omhuizing – en die passen weer perfect in ieder thuiskantoor.
4. Zorg voor de juiste stijl en sfeer
Hoe cliché ook: een eerste indruk maak je maar één keer. Als een potentiële klant of partner langskomt, wil je natuurlijk dat zij direct de juiste sfeer, passend bij jouw bedrijf, proeven. De inrichting van jouw kantoor is hiervoor allesbepalend. Afhankelijk van de branche waar je in werkt – en het imago dat bij jouw bedrijf past, pas je jouw kantoor aan huis hierop aan. Past status en een formele aanpak goed bij jouw bedrijf? Dan zijn luxueuze, kolossale meubelen een goede keuze. Is laagdrempeligheid en een informele aanpak meer jouw ding? Dan zijn huiselijke, lichte meubelen juist weer beter. Wil je wat kleur toevoegen in je interieur? Kies dan voor de kleuren in lijn met jouw huisstijl. Dit zorgt voor consistentie en herkenbaarheid in jouw uitstraling, en dat komt weer professioneel over.
Door gastblogger Sheelagh (Sheelaghmairi.nl) Iris is mijn oud-huisgenootje en woont tegenwoordig met haar vriend Joost in Scheveningen. Ze komen beiden uit…