Leuk, je hebt een nieuwe woning gekocht of gehuurd en nu breekt een spannende tijd voor je aan. De tijd om te verhuizen. Misschien vertrek je wel naar een nieuwe stad of dorp. Of blijf je in dezelfde plek wonen, maar dan in een ander huis. Waar je ook heen gaat, het is fijn als de verhuizing soepel verloopt. Dus zorg je voor een gestructureerde verhuizing met behulp van een aantal tips.
Pak tijdig alle spullen in en voorkom stress
Wacht niet tot de allerlaatste week met het inpakken van de verhuisdozen. Zo voorkom je stress in die laatste week waarin toch al veel geregeld moet worden. Bestel ruim van tevoren verhuisdozen of verzamel grote kartonnen dozen. Pak elke dag een aantal dozen in. Doe dit kamer voor kamer en zet de dozen met de spullen die je het minst vaak gebruikt onderaan. Zo kan je makkelijker bij de dozen met spullen die je wel eens nodig hebt. Zet op de dozen de naam van de kamer en wat erin zit. Of nummer de dozen en maak een lijst aan met de beschrijving van de inhoud van de dozen. Zo vind je de spullen snel terug wanneer je ze in het nieuwe huis hebt.
Doe weg wat je niet meer gebruikt
Dit is ook een mooi moment om kritisch te zijn, welke spullen mogen weg. Je komt misschien spullen tegen die je eigenlijk nooit meer gebruikt, Breng deze spullen naar de stort, verkoop ze of breng ze naar de kringloopwinkel. Misschien maak je jouw familie of vrienden wel blij met het koffiezetapparaat dat ongebruikt in een doos op de zolder staat. Pak ook een koffer per persoon in, die je inpakt alsof je op vakantie gaat. Doe hier de spullen in die je gelijk de eerste week nodig hebt in je nieuwe woning. Zie het als een overlevingskit voor de eerste periode in jullie nieuwe huis, waar je snel bij moet kunnen.
Maak een planning en geef je adreswijziging door bij instanties
Om de verhuizing gestructureerd te laten verlopen maak je een planning voor de laatste maanden voor de verhuizing. Begin ook met adreswijzigingen door te geven. Bij sommige instanties zoals een energieleverancier en internetprovider wil je dit op tijd doen, zodat je ook in je nieuwe huis van deze diensten gebruik maakt.
Maak een lijstje van instanties waar je post van ontvangt en zorg dat ze ook een adreswijziging ontvangen. Tip: met de verhuisservice van PostNL zorg je ervoor dat je post automatisch wordt doorgestuurd naar je nieuwe woning. Handig! Nog een punt op je planning: meet meubels op en ook deuren en ruimtes van de nieuwe woning. Kijk of alles naar binnen kan en als dit niet kan bekijk dan welke oplossingen er zijn. Regel op tijd meubel vervoer, oppas voor je kinderen en/of huisdieren op de dag van de verhuizing en genoeg mankracht om je te helpen bij het verhuizen.
Zet de verhuisplanning om naar een checklist. Daarop vink je de zaken af wanneer je deze hebt gedaan en houd je overzicht.
Het vervoer van jouw spullen
Dan is het tijd voor het vervoer van meubels. Huur je zelf een verhuisbusje? Check van tevoren of je het juiste rijbewijs hebt om het busje te mogen besturen. Of kies voor een complete verhuisservice met hulp van professionals. Is je nieuwe of oude woning een paar etages hoog? Kijk dan of je ook een verhuislift nodig hebt. Bekijk ook van tevoren waar de verhuiswagen kan parkeren bij je oude en nieuwe woning. Probeer een parkeerplek zo dicht mogelijk bij het huis te bemachtigen. Dat scheelt weer energie bij het in- en uitladen van de verhuiswagen. Bescherm je meubels en spullen tegen krassen en deuken door er verhuisdekens omheen te doen.
Uitpakken en kennis maken met de nieuwe buren
Dan is het zover, de dozen en meubels zijn over naar je nieuwe woning. Het is de hoogste tijd om te gaan uitpakken. Begin bij de slaapkamer en keuken, dit zijn de ruimtes die je het eerste echt nodig hebt. En neem tussendoor een pauze door aan te bellen bij de buren om even kennis te maken. Want een goede buur is altijd handig om te hebben, in geval van nood.