Wanneer je net voor jezelf begint als ondernemer, hoef je niet altijd meteen een kantoorruimte of bedrijfspand te huren. Je kunt als zzp’er ook prima een plek in huis vrijmaken om daaruit te werken; of je nu een boekhouder bent of een VA. Je ruimt de garage, zolderkamer of een kleine kamer op om daar je werkplek van te maken. Waar moet je aan denken als je een kantoor aan huis begint?
Voordelig zakelijk energiecontract afsluiten
Wanneer je als zzp’er met je KvK-inschrijving op je huisadres staat ingeschreven, mag je een zakelijk energiecontract afsluiten. Met dit contract mag je de energie ook gebruiken privé gebruiken. Dit kan voordeel bieden, vanwege scherpere energietarieven. Daarom is het slim om zzp contracten te vergelijken. Je krijgt dan snel een overzicht te zien wat voor jouw situatie het voordeligst is. Zakelijke energie vergelijken is makkelijk, omdat het werk al voor je is gedaan. Het enige wat jij hoeft te doen is je gegevens in te vullen en je ziet een vergelijking van de kosten. Er zijn ook nog meer handige bespaartips voor je thuiskantoor.
Controleer je verzekeringen
In je kantoor aan huis heb je spullen staan die je nodig hebt voor de zaak. Denk aan een laptop, printer, bureau, bureaustoel en andere zaken. Een fotograaf heeft vaak nog duurdere spullen hier staan, zoals cameraspullen en lampen. Dit zijn kostbare spullen die je het beste goed verzekert tegen schade. Wanneer iets kapot gaat, wil je dat je dit zo snel mogelijk vervangt, zodat je verder met je werk kunt. Met een goede zakelijke verzekering ben je voor een groot deel gedekt voor de kosten. Loop elk jaar je verzekeringen na om te kijken of je een goede dekking hebt, of check dit elke keer wanneer je zakelijk weer iets nieuws koopt.
Kosten voor je kantoor aan huis aftrekken bij inkomstenbelasting
Bepaalde kosten van je kantoor aan huis mag je als zzp’er aftrekken bij de aangifte voor de inkomstenbelasting. Hieraan gelden wel bepaalde regels. Zo mag je de kosten van de werkruimte aan huis aftrekken als het een zelfstandige werkruimte is. Dit geldt als de ruimte ook apart te verhuren is, dus het moet een eigen opgang, energievoorziening en toilet hebben. Ook moet je voldoende uren besteden in de ruimte wat betrekking heeft met je omzet. Zo moet je minstens 30% van je inkomen verdienen in je kantoor aan huis. Heb je ergens anders nog een werkruimte? Dan moet het zelfs 70% zijn. Check altijd bij je belastingspecialist wat je wel en niet mag indienen bij de inkomstenbelasting. De regelgeving is ingewikkeld en door het te overleggen met je belastingspecialist weet je zeker dat je aangifte correct is.
Gebruik maar een derde van je woning als werkruimte
Weet je dat er in het bestemmingsplan van je gemeente voorwaarden staan gesteld aan een kantoor aan huis? Zo mag je meestal geen reclameborden aan het huis hangen en je werkruimte mag geen overlast geven aan de buurt. Ook mag je niet meer dan een derde van je woning als werkruimte gebruiken. Zorg dus dat twee derde van je huis bewoonbaar blijft. Ga bij jouw gemeente na welke voorwaarden ze hanteren voor een kantoor aan huis.
Relaties of klanten ontvangen thuis
Wanneer je relaties of klanten thuis ontvangt, is het handig als je hier wel de ruimte voor hebt. Maak een extra zitplek in je kantoor, maar ook eventueel in een wachtruimte wanneer je klant moet wachten tot je andere afspraak voorbij is. Ook kan een extra parkeerplek voor de deur handig zijn. Is het betaald parkeren in de buurt? Kijk dan of je ze kunt aanmelden via je bezoekerspas. En zorg voor een goed koffiezetapparaat zodat je je klanten en relaties een lekker bakje koffie aanbiedt als ze bij je op afspraak zijn.