Soms kan het gebeuren dan er onverwacht een huishoudelijke apparaat kapot gaat. Zonde, zeker wanneer je er nog niet zo lang gebruik van hebt gemaakt. Het is dan zeker zinnig om te kijken naar de garantietermijn. In principe is er altijd sprake van een wettelijke garantietermijn. En als je apparaat binnen die tijd kapot gaat kun je hier waarschijnlijk gebruik van maken. We gaan in dit artikel dieper in op de rechten rondom wettelijke garantie.
Wettelijke garantie op alle huishoudelijke apparaten
Op ieder huishoudelijk apparaat is een termijn van wettelijke garantie van toepassing. De voorwaarden kunnen wel per apparaat verschillen. Daarnaast heb je de mogelijkheid om die termijn te verlengen door bij je aankoop bij te betalen. Gaat je apparaat kapot tijdens de wettelijke garantietermijn? Dan gaat de wet ervan uit dat het product al niet in orde was bij de aankoop. In dat geval heb je dus recht op gratis reparatie of vervanging. De fabrikant kan proberen aan te tonen dat je het product verkeerd hebt gebruikt. Wanneer het product verkeerd is gebruikt vervalt het recht op reparatie of vervangend product. Kom je er niet uit met de fabrikant of leverancier? Vraag dan juridisch advies bij de Consumentenbond.
Vervanging of reparatie door de fabrikant
Het is de bedoeling dat de fabrikant of verkoper binnen een redelijke termijn voor reparatie of vervanging zorgt. Duurt de reparatie meerdere weken, dan kun je om leenapparatuur vragen. Als het de verkoper niet lukt om het artikel binnen een redelijke tijd te repareren of te vervangen, dan heb je het recht om de koop alsnog te ontbinden en je geld terug te vragen. Je kunt een beroep doen op prijsvermindering als je het product wilt houden, in welk geval de verkoper vervolgens een deel van het aankoopbedrag moet terugbetalen. Over de hoogte van dit bedrag kun je onderhandelen. Ook in dit geval is het een optie om een beroep te doen op juridisch advies.
Garantie na reparatie of vervanging
Sommige mensen gaan ervan uit dat bij een product dat gerepareerd of vervangen wordt tijdens de garantietermijn de wettelijke garantietermijn opnieuw van vooraf aan ingaat. Dat is helaas niet het geval. Je moet het dan doen met het restant van de wettelijke garantie vanaf het moment van aankoop. Heb je twee jaar wettelijke garantie en gaat je apparaat na één jaar al kapot, dan heb je na reparatie of vervanging nog recht op één jaar wettelijke garantie.
Van eigenaar wisselen binnen de garantietermijn
Het kan natuurlijk ook dat een product binnen de garantietermijn van eigenaar wisselt. Bijvoorbeeld omdat je er op uitgekeken bent geraakt of omdat het apparaat vanwege een verhuizing overbodig geworden is. De volgende eigenaar heeft dan gewoon recht op het restant van de wettelijke garantie, tenzij bij de fabrieksgarantie de garantievoorwaarden van de fabrikant duidelijk aangeven dat dit niet het geval is. Uiteraard is het wel van belang dat de nieuwe eigenaar de aankoopbon krijgt.
Het is aan te raden om de aankoopbon van een huishoudelijk apparaat te bewaren totdat de garantietermijn verstreken is. Zonder aankoopbon kan het moment van aankoop namelijk hoogstens bewezen worden met een bankafschrift of een verklaring van een winkelmedewerker, en niet elk bedrijf neemt daar genoegen mee.